Fullt upp på plåtverkstaden i Kinna efter halkan

Snön har gjort det halt på vägarna, något som märks tydligt på Toveks Bils skadeverkstad i Kinna.
– Så fort det blir snö blir det alltid mer, säger Helene Lagerström.

ANNONS
|

Radion på högsta volym och doften av olja och gummi. Ja, du har gissat rätt – vi är på en bilverkstad.

– Här demonterar vi och rättar till, skickar till Varberg för lackering, sedan monterar vi tillbaka igen, säger Helene Lagerström, chef vid skadeverkstaden på Toveks Bil i Kinna. Utöver plåtverkstad finns här också verkstad och bilförsäljning.

När Mark-Posten tittar in har hon precis avslutat ett samtal som om en skadad bil i Ulricehamn.

– Så fort det blir snö blir det alltid mer. Vi har redan gjort fyra skadebesiktningar idag, det brukar vara en eller två om dagen annars, säger hon när klockan knappt passerat lunch.

Började för två år sedan

Helene Lagerström är själv inte mekaniker eller reparatör utan skadeberäknare. Hon räknar alltså ut vad reparationen kommer att kosta och skickar underlaget till försäkringsbolaget.

– Han blev påkörd bakifrån den där, säger hon och pekar mot en bil.

– Den var helt intryckt här undertill så det har vi bytt och svetsat ihop, säger Helene Lagerström.

Hon började på Toveks Bil för två år sen som servicerådgivare. Bara tre månader senare blev tjänsten som chef för plåtverkstaden ledig.

– Jag har inte varit i den här branschen alls innan så jag har fått lära mig väldigt mycket om hur en bil är uppbyggd, jag visste nästan ingenting.

Chef i mansdominerad bransch

Förr drömde hon om att bli barnmorska. Så blev det inte.

– Jag tycker att det är väldigt roligt, då lär man sig fort, säger hon.

Men visst händer det att hon blir misstrodd som chef i en mansdominerad bransch.

– Det är en del kunder som ifrågasätter om man verkligen kan. De frågar ofta var chefen är och jag är ju här. ’Det är ingen av dem då’ kan de säga då och peka på grabbarna.

Men Helene Lagerström tar det med ro.

– Jag bryr mig inte så mycket.

Så gör du om olyckan är framme

Hon upplever att många inte vet vad man ska göra om olyckan är framme. Vi ponerar att Mark-Postens reporter har halkat in i ett metallräcke. Båda dörrarna och framplåten är tillknycklade.

– Kan du inte köra därifrån själv behöver du en bärgare, kolla om det ingår i din försäkring. Servar man på en märkesverkstad så ingår bärgning.

Anmäl så fort som möjligt

Många tror att hon gör anmälan till försäkringsbolaget men det är bara bilägaren som kan göra det. Helene Lagerströms tips är att göra det så fort som möjligt, gärna redan i bärgningsbilen på väg till verkstaden.

– Ja, det är bra, då har man det färskt i minnet också.

För det är först när skadan är anmäld som hon kan skicka in sin bedömning.

– Då kollar jag vad som är skadat, gör en kalkyl på det och skickar till försäkringsbolaget. Så säger de ja eller nej och jag kontaktar kunden.

Beroende på tillgången av reservdelar fixar Helene Lagerströms grabbar bilen på ungefär en och en halv vecka.

Men om man har nöjt sig med en trafik- eller halvförsäkring, och man har orsakat skadan själv, kan det bli ganska dyrt att laga två dörrar och en framplåt.

– Tio, femtontusen kanske. Förhoppningsvis hittar man en ny dörr, det kan bli billigare än att laga den.

LÄS MER:Alexander och Marcus försöker hålla Kinna snöfritt

LÄS MER:Familjen Andreasson gjorde sitt första Vasalopp

LÄS MER:Starka vindar och snöfall väntar Västsverige – SMHI varnar