Grannar kräver att grusvägen åtgärdas

Tidigare stod det 70 på hastighetsskyltarna men nu är det 50 som gäller. Den som är rädd om sin bil kör förmodligen långsammare än så på grusvägen mellan Haratången och Strömma. Nu kräver grannar runt vägen att groparna och ojämnheterna fixas.

ANNONS
|

– Det är ju bedrövligt, det blir värre och värre nu och det är ingen som tar ansvar för den. Värst är det under hösten, vintern och våren, säger Heidi Larsson.

Hon och grannen Sara Nyman bor i Spjutås utanför Öxabäck och är beroende av att vägen är farbar. De är med i Väggrupp 1548, döpt efter vägens namn. Det är nämligen en statlig väg som Svevia ska sköta om, på uppdrag av Trafikverket.

– Det känns som att underhållet blir mindre och mindre för varje säsong, säger Sara Nyman.

Hon kör själv en stor pickup men drabbas ändå av de många groparna, andra som kör med mindre bilar på vägen riskerar att få en väldigt skakig färd om de inte saktar ner.

När Mark-Postens reportrar testar vägen blir det tydligt att här gäller det att sänka farten, köra slalom mellan groparna och helst köra nära mitten av vägbanan.

– Det blir väldigt mycket slalom och har man någon som sitter jämte så kan jag lova att den blir sjösjuk, säger Heidi Larsson.

Förutom de som bor i Spjutås och de andra byarna längs vägen så finns det ett verkstadsföretag i Tofthult. Det innebär en hel del tung trafik.

GPS lockar till genomfartstrafik

Dessutom lockar vägen många turister och besökare till Gekås som luras av att det ser ut som en genväg på GPS:en. Det händer ofta att bilar får svårt att parera i kurvorna.

– Det är mycket olyckor och bilar som hamnar i diket, säger Heidi Larsson.

Nu har grannarna skrivit brev till kommunstyrelsen och till Trafikverket, de kräver att båda parterna tar tag i problemen med vägskötseln.

Bakgrunden till att även kommunen får ta del av kritiken är att det har funnits ett samverkansprojekt för bättre landsbygdsvägar där kommunen, Västra Götalandsregionen, Trafikverket och markägare samarbetade för att rusta upp vägen i början av 2000-talet. När projektet avslutades hade bland annat ändarna på den 11 kilometer långa vägen asfalterats, sammanlagt cirka 3 kilometer, och grusvägen hade rustats upp. Marks kommun bidrog med en del av den kostnaden.

När projektet avslutades så förutsattes det att vägen skulle skötas även i fortsättningen men så har det inte blivit. Därför har grannarna gått samman igen i en ny väggrupp med ett nytt upprop.

Anledningen är att de har märkt att vägen inte får det underhåll de behöver. Sara Nyman och Heidi Larsson flyttade till Spjutås 2014 respektive 2005 och på den tiden var det inte alls samma problem med gupp och slitage på bilarna.

– Man kör ju bilen hela tiden på den här vägen. Det är jättestort slitage. När jag gjorde hjulinställningar på bilen så upptäckte verkstaden jättestora fel, säger Heidi Larsson.

Hennes familj håller på med ridsport men på vintern vågar hon inte boka in träning eller tävlingar.

De hoppas att kommunen ska ta kontakt med Trafikverket och andra samarbetspartners så att vägen kan rustas upp.

Kommunalrådet provkörde

En av de politiker som de varit i kontakt med är oppositionsrådet Tomas Ekberg (M).

– Jag körde den från start till mål. För att vara en GPS-väg är den under all kritik, säger Tomas Ekberg (M).

Han känner till historiken där kommunen spelat en viktig roll och ska försöka ta upp frågan med Trafikverket och kommunförbundet. Sedan är det i slutänden Trafikverket som ansvarar för vägen men Tomas Ekberg (M) ska göra ett försök att hjälpa väggruppen.

– Vad jag gav dem för löfte är att jag ska göra vad jag kan.

LÄS MER:118 miljoner i överskott för Marks kommun

LÄS MER:Mjölkbonde i Fotskäl prisas av kungen: ”Vi har precis fått vår guldmedalj”

LÄS MER:Misshandlades av fem kvinnor