Elev Nils Dahlenborg med Joakim Olausson, elevkoordinator.
Elev Nils Dahlenborg med Joakim Olausson, elevkoordinator. Bild: Boel Ferm

Här är skolans recept för lugn och ro

Alla skoldagar finns de där – elevkoordinatorerna.
– Anette Johnsson är världens bästa! säger en ung tjej på Ängskolan som går förbi i uppehållsrummet där även elevskåpen finns. Sedan i höstas har Ängskolan tre elevkoordinatorer, de första av sitt slag i kommunen.

ANNONS
|

– Det här konceptet ska utvärderas men resultatet är över förväntan, säger Anette Johnsson, en av koordinatorerna.

Tillsammans med Marie Hårsmar och Joakim Olausson finns de som en extra resurs för både elever och lärare.

– Vi är här alla dagar men med olika uppdrag, säger de.

De fyller ett tomrum i skolan

Ljudnivån stiger i takt med att eleverna strömmar ut från sina lektioner. Några kommer fram till de tre koordinatorerna som pratar med tidningen.

– De är klart bra. De är bäst i skolan. Jättesnälla. De fyller ett tomrum i skolan, säger eleverna Zahraa, Alma, Najah och Emelie i 9C.

Anette Johnsson är favoriten för dem, hon har hand om niorna. Joakim Olausson har kontakt med sjuorna och Anette Johnsson med åttorna.

– Vi är inte lärare, vi sätter inte betyg eller bedömer, säger hon.

Nils Dahlenborg, 13 år, från Istorp med Joakim Olausson, elevkoordinator.
Nils Dahlenborg, 13 år, från Istorp med Joakim Olausson, elevkoordinator. Bild: Boel Ferm

Nils Dahlenborg, 13 år från Istorp har Joakim Olausson som sin koordinator. De har en bra kontakt.

– Det bästa är att de är ute på rasterna och man kan prata med dem om nästan allting.

Koordinatorernas uppdrag är att bygga studiero, medla vid konflikter, finnas där på rasterna och ibland även vara med på lektioner.

– Bara genom att vi är här händer det mindre, säger Joakim Olausson.

Anette Johnsson instämmer:

– Det har blivit väldigt mycket lugnare, det har tidigare varit en väldigt stökig skola. Det handlar om att bygga relationer med eleverna, det är en viktig del i vårt uppdrag.

Uppehållsrum och kapprum på Ängskolan i Skene. Skadegörelse på elevskåpen.
Uppehållsrum och kapprum på Ängskolan i Skene. Skadegörelse på elevskåpen. Bild: Boel Ferm

Elevkoordinatorerna har funnits på skolan i ett halvår.

– Vi är den första skolan i kommunen, Lyckeskolan i Kinna har också börjat nyligen. Det kommer i morgon för att hälsa på och se ur vi jobbar här, säger Joakim Olausson.

Anette Johnsson är bland annat utbildad socialpedagog och har arbetat med barn och tonåringar i 20 års tid. Marie Hårsmar är social- och dramapedagog och har jobbat i Svenska kyrkan i 20 år.

– Vi ska jobba med både akuta och förebyggande insatser. Vi går in i klasserna, kollar hur eleverna mår och gör olika övningar för att få bättre stämning, säger hon.

Avlastning för pedagogerna

Arbetet kring elever tar ofta upp tid både för rektor och lärare på en skola. Till exempel behöver inte lärare längre agera rastvakter, det gör koordinatorerna.

Joakim Olausson har själv jobbat på skolan som lärare i tre år och upplevt hur stressigt jobbet är.

– Jag hamnade här lite av en slump. Som icke behörig lärare kan jag bara få vikariat. När den här tjänsten dök upp sökte jag den.

Uppehållsrum och kapprum på Ängskolan i Skene. ”Här hänger vi mycket”. Från vänster Anette Johnsson, Marie Hårsmar och Joakim Olausson, elevkoordinatorer.
Uppehållsrum och kapprum på Ängskolan i Skene. ”Här hänger vi mycket”. Från vänster Anette Johnsson, Marie Hårsmar och Joakim Olausson, elevkoordinatorer. Bild: Boel Ferm

Det är för att sätta fullt fokus på elevfrågor, öka kvaliteten med uppföljning av varje elev och dess studieresultat, som tjänsten elevkoordinator startade. Nu ska projektet utvärderas.

– Vi hoppas att vi blir kvar, det tror vi. Både lärare och rektorer har gett mycket positiv feedback, säger Anette Johnsson.

Ingen dag är den andra lik men elevkoordinatorerna kommer lite före eleverna och står vid ingången och säger ”God morgon!” till alla. Sedan är det olika aktiviteter. Som i julas gömdes tomtar runt om och hemliga ledtrådar delades ut.

– Det var tomtar överallt! minns Anette Johnsson.

Andra aktiviteter kan vara att baka och grilla tillsammans. En del elever behöver stöd med läxor eller bara prata.

– En del elever mår inte bra, de kan ha ångest, oro, vara ledsna. Vi har tid att lyssna och är som vuxna kompisar. Om någon mår riktigt dåligt hänvisar vi vidare till kurator på skolan, säger Anette Johnsson.

Uppehållsrum och kapprum på Ängskolan i Skene. Här strömmar elever förbi och sitter och hänger i väntan på nästa lektion.
Uppehållsrum och kapprum på Ängskolan i Skene. Här strömmar elever förbi och sitter och hänger i väntan på nästa lektion. Bild: Boel Ferm

Elevkoordinatorerna påpekar att de försöker att inte vara ordningspoliser, även om de håller ett vakande öga och ibland säger till när någon kanske stökar för mycket.

– Vi försöker hålla nivån på rätt balans. Det funkar inte att tjata, det är bättre att bilda en relation, tycker Anette Johnsson.

Koordinatorerna slutar lite efter eleverna.

– Vi ska se till att skolan är tom innan vi går hem.

Rektor Jeanette Johnsson Nyström är nöjd.

– Vi började planera för elevkoordinatorer i början av 2022 och lade mycket arbete på att rekrytera. De började vid terminsstarten höstterminen 2022.

En anledning var att skolan såg ett behov av att engagera elever i bra sysselsättning under tiden i skolan som inte är lektioner. Och fler vuxna behövs med rollen att stödja eleverna i deras sociala utveckling. Idén till upplägget kommer från en skola i Härryda kommun.

Jeanette Nyström, rektor på Ängskolan.
Jeanette Nyström, rektor på Ängskolan. Bild: Boel Ferm

– Vi var där på besök i annat ärende och har inspirerats därifrån. Själva uppdraget har vi finslipat utifrån de behov vi ser och den organisation vi har. Det finns även en stor flexibilitet i vad som ingår i uppdraget baserat på behoven, men framför allt är det utifrån elevernas trygghet och studiero vi har dem, säger JeAnette Johnsson Nyström.

Hur framtiden för koordinatorerna ser ut är oklart.

– Som alltid finns det ju en ekonomisk realitet, men vi ser så goda effekter av dessa tjänster att vi kommer att göra allt vi kan för att kunna prioritera dem även framöver.

Elevkoordinator

Yrkesrollen elevkoordinator är en relativt ny befattning inom grundskolan som innefattar mentorsuppdrag både på individ- och gruppnivå.

Man stödjer eleverna i deras studiesituation, verkar för både en god arbets- och lärandemiljö samt samarbetar med både lärare och elevhälsa.

LÄS MER:Efter hot och våld – nioårig elev avstängd från skolan

LÄS MER:Brand på Sätilaskolan

LÄS MER:Nya kommunalrådet brinner för barnens bästa