Här gör gymnasieeleverna upp i F1– i miniformat

För första gången i världshistorien genomfördes ett F1 in schools-lopp på svensk mark. Närmare bestämt på Marks gymnasium i Skene.

ANNONS
LocationSkene||

Studenten närmar sig och visst känns det av på Marks gymnasium. Stämningen är avslappnat uppsluppen, bubbel (alkoholfritt den här gången) hälls upp och gymnasiearbeten spikas traditionsenligt upp på plankan på våning två.

Det som inte är som vanligt är den drygt tjugo meter långa F1-banan som byggts upp längs korridoren. Här ska snart tre lag göra upp i Formel 1. Eller F1 in schools som projektet kallas.

– Det här har legat i malpåse ett tag men efter pandemin kände vi att vi behövde hitta på något, säger Martin Alfort, lärare på teknikprogrammet som varit ansvarig för projektet.

F1 in schools genomförs över hela världen och tanken är att eleverna ska lära sig naturvetenskapliga ämnen genom att från idé till färdig produkt ta fram en så snabb och aerodynamisk bil som möjligt. Bilarna ska sedan tävla på banan som kostade 100 000 kronor att köpa in.

– Om vi lyckas locka en elev så har vi nästan tjänat in de pengarna, i skolans värld är det inte jättemycket pengar, säger Martin Alfort.

Sleipner, Tre Kronor och The Flying Meatballs gör upp

Eleverna i de tre lagen Sleipner, Tre Kronor och The Flying Meatballs har som sitt gymnasiearbete haft 100 timmar på sig att skapa sin bil. Men även om de i praktiken lagt mer tid än så har de inte riktigt hunnit färdigställa sina bilar, de som ska tävla idag är prototyper.

– De har fått för lite tid, det är den slutsatsen vi kan dra, annars hade vi haft klara tävlingsbilar och eleverna hade kunnat åka utomlands och tävla, säger Martin Alfort.

Därför är tävlingen den här gången inte helt officiell, det finns en tjock regelbok med bland annat mått- och viktangivelser som ska följas, något det inte funnits tid till. Det ska korrigeras till nästa års treor som ska ha projektet inkorporerat i övriga ämnen och därmed har runt 300 timmar på sig.

Reaktionstiden avgörande

Enligt de regler som nu ska följas är det två variabler som påverkar vem som vinner: reaktionstid och bilens design. Representanterna för de olika lagen har en knapp i handen och den som trycker snabbast när starten gått får därmed ett litet försprång.

Under första omgången är Axel Eckhardt från The Flying Meatballs lite väl het på gröten och trycker på knappen för tidigt. Tjuvstart således, bilen går inte iväg över huvudtaget, och Scott Livingstone från Tre Kronor kan triumferande lyfta näven i luften.

Mer rafflande är nästa match. Axel Eckhardt byts ut mot Olle Liljestam och med en väldig fart går bilarna iväg. Blinkar du så missar du dem, ett lopp är över på 1,5 sekund. Elvio Ceka från Tre Kronor hade dock något snabbare reaktionstid och får ett visst försprång.

Lärt sig lagarbete

Det räcker dock inte, efter ett par matcher till står det klart att segrare i den första F1 in schools-matchen på svensk mark är The Flying Meatballs. Men Elvio Ceka deppar inte för det.

– Det kändes väldigt kul att alla kollade. Jag trodde inte att det skulle vara så många, säger Elvia Ceka.

Även om det inte blev seger den här gången har han lärt sig mycket.

– Jag tar med mig lagarbete. Man måste verkligen samarbeta för att detta ska funka. Och att man inte alltid är förberedd på allt som händer, man får ta det som det kommer, säger han.

Eventuellt har en framtidens bildesigner fötts.

– Det hade inte varit helt fel, det hade varit kul, men vi får se, säger Elvio Ceka.

Och ansvariga läraren Martin Alfort är också nöjd.

– Ur ett lärarperspektiv är jag väldigt nöjd. De har lärt sig oerhört mycket. Hela teknikutvecklingsprocessen, allt från idé till tillverkning. Det är en sluten cirkel kan man säga, säger Martin Alfort.

LÄS MER:19-årig barnvåldtäktsman får sänkt straff i hovrätten

LÄS MER:30 får dödade i vargattacker – länsstyrelsen varnar djurägare

LÄS MER:Mattias trivs bakom disken på Direkten