Måste gå en mil till och från skolan – får inget busskort

Angelika Jerkvall och Ella Larsson ser fram emot att börja högstadiet på Ängskolan i Skene. Men Berghemsborna är oroliga för hur de ska ta sig dit.
– Det känns jättejobbigt, säger Ella Larsson.

ANNONS
|

Efter sommaren börjar Angelika Jerkvall och Ella Larsson högstadiet.

– Jag tycker ändå att det är rätt så spännande, jag är taggad för det, säger Angelika Jerkvall.

Ella Larsson nickar. Frågan är bara hur de ska ta sig dit. Från huset i Berghem där Ella Larsson bor är det drygt 5 kilometer till Ängskolan i Skene.

– Man får väl gå eller cykla, något sådant får det bli, säger Ella Larsson.

En promenad på betydligt mer än en timme. Hon och Angelika Jerkvall har nämligen inte rätt till skolskjuts.

Fick lämna ifrån sig busskort

Egentligen börjar den här historien redan 2010 när Berghemskolan lades ner.

– Det var ju stor kris då, säger Annelie Kroon från köksbordet i Berghem.

Hon och två andra föräldrar träffar, tillsammans med barnen, Mark-Posten denna trevande vårdag i mars.

Skoleleverna i området placerades efter nedstängningen på olika skolor och även om det upplevdes som stökigt fick de som började på Ängskolan i Skene busskort för att kunna ta sig dit. Något som drogs in för cirka två år sedan.

– När min stora tös gick i sjuan fick hon en dag bara lämna ifrån sig busskortet, de sade att hon inte fick åka buss mer, säger Annelie Kroon.

– Hon ringde hem och var helt förtvivlad.

Annelie Kroon tog då kontakt med flera inom kommunen. Svaret från Barn- och ungdomsnämndens dåvarande ordförande Leif Sternfeldt (C) blev att barnen kan cykla.

Obevakad järnvägsövergång

Barnen blir alltså hänvisade till den nya cykelbanan som går parallellt med 41:an.

– Den är jättefin fram till att du kommer fram till Berghem, säger en förälder som inte vill framträda med namn i tidningen.

Vi kallar henne hädanefter för Maria.

– Då måste du ta dig över järnvägsspåret som är obevakat och hamnar på en grusstig som aldrig skottas, säger Maria och fortsätter.

– De menar att våra barn ska gå där vintertid och i regn och slask, det är inte jättemånga tonåringar som vill detta.

Det är ödsligt längs långa delar av sträckan.

– Politikerna hade aldrig tagit den vägen till jobbet och inte låtit sina barn gå där heller, säger Camilla Larsson.

När Mark-Posten med hjälp av Google maps kontrollerar hur lång sträckan från Ella Larssons hem till Ängskolan blir det 5,7 kilometer.

Får köpa busskort för 4 662 kronor

Kikar man på kommunens karta över vilka barn som är berättigade skolskjuts till Ängskolan går en flik ner mot Berghem där flera alltså inte är det.

– De på andra sidan 41:an får busskort men där finns ingen busshållplats, de måste ta sig över till Berghem och ta bussen här, säger Maria.

Beskedet hon fått från skolskjutshandläggaren på Marks kommun är att hon får köpa ett subventionerat busskort för 4 662 kronor per läsår.

– Jag som sjukpensionär har inte råd med den utgiften som läget är med alla prisökningar, säger Maria.

Annelie Kroon som redan har en dotter i nian på Ängskolan skjutsar henne varje dag.

– Jag har inte räknat på vad det kostar men det blir ju några vändor. Bensinen är inte billig nu, säger hon.

Är inte tillräckligt mogna

Alla samlade runt köksbordet har ett budskap till ansvariga politiker.

– Vad är meningen med att låta barn gå över den obevakade järnvägen och ta sig den här långa vägen till skolan, säger Camilla Larsson.

– Jag vet inte vad de tänker med, vill de inte att barnen ska komma till skolan. De som inte har råd att hjälpa barnen och köpa cykel, då är de ju tvungna att gå, säger Lisa.

Angelika Jerkvall och Ella Larsson tycker inte att de är tillräckligt stora för att själva ta sig hemifrån till skolan i Skene själva.

– När man fortfarande är 13 år kanske man inte riktigt tänker efter, säger Ella Larsson.

– Blir det regn kan ju provpapper och sådant viktigt bli förstört, eller datorn, säger Angelika Jerkvall.

Om de går i rask takt får de gå hemifrån kvart i sju på morgonen.

– Det känns jättejobbigt, säger Ella Larsson

Enligt Maria är frågan enkel.

– Vi vill ha ett busskort. Det är bara så enkelt.

I ett mejl svarar Marie Tell, verksamhetschef kvalitet och utveckling på barn- och ungdomsförvaltningen att skollagen och de riktlinjer som är framtagna av Barn- och ungdomsnämnden tillämpas vid bedömning av rätt till skolskjuts.

Vidare skriver hon att skolskjutszonerna är framtagna med hänsyn till färdvägens längd, trafikförhållanden och elevens ålder.

LÄS MER:Nya hyror klara för Marks Bostad

LÄS MER:It-attack hos Västtrafik påverkar sjukresor och färdtjänst

LÄS MER:Svårt med rekrytering – Marks kommun lockar med extra tusenlappar