Montessoriskolan i Skene kommer att vara i bottenplan. Under huset byggs ett p-garage.
Montessoriskolan i Skene kommer att vara i bottenplan. Under huset byggs ett p-garage. Bild: Boel Ferm

Ny Montessoriförskola till Kinna - ”Den kommer att bli visningsskola”

I centrala Kinna växer Överås fram, ett helt nytt bostadskvarter mellan Boråsvägen i söder och Grovaliden i norr. Mer bostäder ger också efterfrågan på fler skolor. Montessoriförskolan Kristallen öppnar nästa höst.

ANNONS
|

Som tidningen tidigare har skrivit om byggs det för fullt just nu på flera håll. I kvarteret Överås i Kinna blir det förutom bostäder och ett underjordiskt parkeringsgarage även en ny förskola i bottenplan. Den blir på 375 kvadratmeter och kommer att kunna ta emot cirka 40 barn.

Susanne Johansson som är skolchef och huvudman för Montessoriskolan i Skene välkomnar tillskottet.

Montessoriskolan i Skene
Montessoriskolan i Skene Bild: Boel Ferm

– Huset beräknas vara klart i september nästa år. Vi fick tillstånd direkt till den nya förskolan. Den kommer att bli visningsskola för hela Nordens Montessoriskolor.

Det innebär att inredningen och färgsättning görs helt av italienska Montessoriarkitekter. Möblerna specialtillverkas.

– Vi blir de enda i Norden med en sådan fulltalighet i en Montessoriskola. Det är lite nytt för mig med faktiskt, i Skene har vi blandat ihop lite eget. Vi är med i både europeiska, nordiska och svenska Montessoriföreningen och hämtar mycket inspiration från varandra.

Central knutpunkt

Varför startar ni en skola till förutom den i Skene?

– För att Montessori växer över hela världen. Och mellan Kinna och Skene, det är inte så långt. Vi kan erbjuda vår pedagogik från det att barnen är små ända fram till nian.

Interiör på Pärlan i Skene.
Interiör på Pärlan i Skene. Bild: Boel Ferm

Har ni inflytande på utseendet?

– Invändigt till 100 procent, men allt är kostnadsfrågor.Jag skickar ritningar till arkitekter i Italien som är specialister på Montessori.

Vad innebär Montessoripedagogiken?

– I korthet innebär den att hjälpa mig att hjälpa mig själv. Man gör aldrig, aldrig någonting för ett barn som det kan göra själv och man stör inte någon som arbetar. Man rättar aldrig och säger: ”Nej, det där var fel du ska göra så här”. Och vi arbetar oerhört mycket med moral och etik.

Seda Ghazarian är Montessoripedagog i Skene. Hon är egentligen ekonom och kom till skolan som vikarie och utbildade sig sedan. ”Allt var väldigt intressant, jag ville fördjupa mig mer.”
Seda Ghazarian är Montessoripedagog i Skene. Hon är egentligen ekonom och kom till skolan som vikarie och utbildade sig sedan. ”Allt var väldigt intressant, jag ville fördjupa mig mer.” Bild: Boel Ferm

Hur många barn tar ni in?

– Vi kommer att ha plats för 40 barn men börjar nog med en trappa med tio till femton. Det beror på hur intresset ser ut.

Kommer det inte att störa hyresgästerna?

– Det har bara varit positiva reaktioner. Vi har bara öppet på dagarna.

Kommer ni att nyanställa?

– Ja vi behöver minst sex till sju barnskötare och pedagoger.

Hur ansöker man?

– Efter januari går vi ut med intresseanmälan på vår hemsida. Vi har precis gjort en ny sida. Förskolan i Kinna kommer att heta Montessoriförskolan Kristallen.

Här byggs bostadsrätter, p-garage och förskola.
Här byggs bostadsrätter, p-garage och förskola. Bild: Boel Ferm

Den nya byggnaden är ett led i Marks näringslivsprograms målbild för att göra Kinna till en levande mötesplats och attraktiv centralort. ”Vi förverkligar planerna kring Saharaområdet med ny skola, kulturhus, multihall/arena, blomstrande handel, och centrala bostäder”, står det bland annat i näringslivsprogrammet.

– Vi får 400 kvadratmeter utemiljö också, det ska bli väldigt spännande, säger Susanne Johansson.

Hon fortsätter:

– Vi fyller 30 år nästa år. Det känns som man knyter ihop säcken lite. Det känns fint.

Montessoriskolan i Skene
Montessoriskolan i Skene Bild: Boel Ferm

Montessoripedagogik

Har sin grund i italienska Maria Montessoris observationer av barn.

Bygger på övertygelsen att barnet strävar efter att utveckla sig självt och att denna utveckling följer olika sensitiva perioder.

Inlärning ska följa dessa olika utvecklingsstadier, vilket inom den pedagogiska riktningen anses ske om barnen får arbeta så fritt som möjligt.

Pedagogens roll inom Montessoriskolan är att observera eleverna och ge dem handledning.

I ett Montessori-klassrum för förskolebarn ska det finnas flera olika inlärningsmedel för barnen, olika leksaker men bara en av varje, så barnen får dela och turas om att leka med alla leksaker, och på så sätt lära sig respekt och att dela med sig.

Klassrummet ska vara inbjudande, med färger och mönster och annat tilltalande, eftersom det underlättar lärandet och gör det mer intressant och roligare.

Enligt montessoripedagogiken kommer barnen att vilja lära sig mer om barnen har roligt när de lär sig.

Religiöst och politiskt obundet.

Källa: Wikipedia

Maria Montessori grundade Montessoripedagogiken.
Maria Montessori grundade Montessoripedagogiken. Bild: Boel Ferm

LÄS MER:Lägenheterna i Kinna centrum har snart sålt slut

LÄS MER:29-åring startar nytt byggföretag i Mark