Så gick tågolyckan i Björketorp till – utredningen klar

Den 20 juni inträffade en allvarlig olycka längs Viskadalsbanan i höjd med Björketorp. En bil blev påkörd av ett tåg och föraren dog. Nu är Trafikverkets utredning om olyckan klar.
– Det finns inget som tyder på att han avsiktligt kört framför tåget, säger Raili Salminen, olycksutredare vid Trafikverket.

ANNONS
|

Den 20 juni 2023 var en vacker sommardag. Det var omväxlande sol och moln och sikten var klar. Ett godståg från Green Cargo med 27 vagnar färdades längs Viskadalsbanan i 80 kilometer i timmen i riktning mot Varberg.

Det var strax efter klockan åtta på morgonen som lokföraren fick syn på en vit skåpbil på den enskilda väg som korsar tågspåren vid plankorsningen med namnet Bua 1 mellan Björketorp och Horred.

Insåg att bilen inte saktade ner

Det var inte förrän bilen var cirka 180 meter från plankorsningen som lokföraren insåg att bilen inte saktade ner. Lokföraren blinkade med helljusen, tutade och bromsade. Men det tar en bra stund att få stopp på ett godståg.

Cirka 8:15 var kollisionen ett faktum, Mark-Posten skrev om det när det hände. Det rykte från makadamen och lokföraren tittade i backspeglarna för att lokalisera bilen. Det var inte förrän hen gick ut som det upptäcktes att bilen fastnat framtill på tåget och släpats de 550 meter det tog att stanna.

Detta framgår av den utredning som Trafikverket nu är klara med. Ansvarig utredare heter Raili Salminen.

– Det finns inget som tyder på att han avsiktligt kört framför tåget. Det är en tragisk olycka och jättetråkigt att det händer, säger hon.

Bra sikt vid plankorsningen

Hennes utredning talar, precis som Polisens, för att det ska ha varit en ren olyckshändelse. Hon menar att den här typen av obevakade plankorsningar är farliga i sig men att hon inte hittat några formella brister vid just den här.

– När man tittar åt olika håll ska man kunna se en viss sträcka, det brukar vara ungefär tre gånger tillåtna hastigheten. Men man ser bra mycket längre än så vid den här platsen, säger Raili Salminen.

Omständigheter som kan försvåra sikten kan vara sol och dimma men inget sådant ska ha kunnat vara ett problem vid tiden för olyckan.

– Man kan ju vara van att köra där och tänker inte på det, säger Raili Salminen.

I utredningen framgår att en olycka var nära att hända i november 2022. Då ska en bil sent ha fått syn på tåget och fick bromsa kraftigt för att hinna stanna innan spåret.

Plankorsningen ska rivas

Sedan innan dödsolyckan skedde finns planer på att bygga bort de obevakade plankorsningarna längs Viskadalsbanan. Bua 1 är en av de som enligt dessa planer kommer försvinna. Plankorsningen ska rivas under våren 2024 och ersättas av två korsningar med bommar. Fastigheterna på den västra sidan kommer att förbindas med en ersättningsväg.

Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att förbättra säkerheten vid plankorsningar men enligt Raili Salminen finns det över 3 500 obevakade plankorsningar runt om i Sverige och arbetet med att åtgärda dessa kommer att ta många år.

LÄS MER:Krock mellan godståg och personbil

LÄS MER:Polisutredning om dödsolyckan på Viskadalsbanan klar

LÄS MER:Räddningsledare kritiserar Trafikverket efter tågkollisionen