Som Lerins lärlingar – men i Mark – ”Jag älskar den här dagen”

Det råder koncentrerad målning i Ateljén på Rydals museum. I projektet Kreativa spår i Kulturskolan deltar flera olika grupper. Onsdagar är det Funkisgruppens tur.
– Vilken dag! Jag älskar den här dagen! utbrister Filip Granlöf, en av eleverna.

ANNONS
|

I lokalerna i bottenplan på Rydals museum råder fullt aktivitet. Likt professionella konstnärer är eleverna iklädda vita skyddsrockar och svingar sina penslar framför stora papper uppställda på stafflier.

– Ateljén tillhör museet men Kulturskolan huserar också här, säger Lena Persson, dramapedagog.

Vår grupp kallas Funkisgruppen.

Hon arbetar 40 procent i projektet och har även en teaterlärartjänst på 50 procent. På torsdagar samarbetar hon med sångaren och musikern Ida Malkolmsson, och på onsdagar med Kerstin Andrén Lundquist som är utbildad fritidspedagog samt konstnär och keramiker.

Färg överallt. Simon Andervang visar sina infärgade händer.
Färg överallt. Simon Andervang visar sina infärgade händer. Bild: Boel Ferm

– När det första projektet startade finansierades det av allmänna arvsfonden. Då fanns det ingenting i de här lokalerna. Vi har investerat och byggt upp allt i lokalen, säger Lena Persson.

Nu ligger hyran för lokalen på kultur- och fritidsnämndens budget.

– Det gör att museet också kan använda den i sin verksamhet, vi ingår ju i samma förvaltning.

Lena Persson säger att hon och Kerstin Andrén Lundquist jobbar mot gruppen barn och unga med funktionsvariation.

Julia Persson jobbar med att dokumentera genom kamera och text. Hon sökte en lärlingsplats och fick jobb tio timmar i veckan. Nu lägger hon ut bild och text på Kulturskolan Facebooksisda om verksamheten.
Julia Persson jobbar med att dokumentera genom kamera och text. Hon sökte en lärlingsplats och fick jobb tio timmar i veckan. Nu lägger hon ut bild och text på Kulturskolan Facebooksisda om verksamheten. Bild: Boel Ferm

– Vår grupp kallas Funkisgruppen. De är upp till nio personer i olika åldrar som kommer hit från hela Marks kommun. Eleverna kan ha psykiska, fysiska eller neurologiska funktionsvariationer.

Två timmars skapande med en fikapus blir det. Ofta börjar gruppen med olika dramapedagogiska övningar som anknyter till eftermiddagens ämne. Som till exempel att härma, spegla varandra.

– Det är svårt att nå ut med att vi finns. Många bor på gruppboenden och är beroende av att personalen berättar om den här möjligheten, säger Kerstin Andrén Lundquist.

Hon och Lena Persson instämmer i att de är litet som i den populära tv-serien Lerins lärlingar.

– Fast vi syns inte lika mycket och har inte samma resurser, som att göra resor, säger Lena Persson.

Katarina Andersson har målat ett tag. ”Det är roligt”, tycker hon.
Katarina Andersson har målat ett tag. ”Det är roligt”, tycker hon. Bild: Boel Ferm

Hon understryker betydelsen av att få vara tillsammans, skapa och umgås.

– Det är väldigt betydelsefullt, inte minst att småprata och fika.

– Det här förändrar ofta eleverna. De vågar prata och reagera mer, vara mer frimodiga, säger Kerstin Andrén Lundquist.

Och det märks att här finns skaparglädje. Filip Granlöf visar entusiastiskt sin tavla som visar sol, blå himmel, grönt gräs och ett får med blåa ögon.

– Vilken dag! Jag älskar den här dagen! säger han glatt.

Nu blir det två veckors uppehåll under påsklovet. Men sedan möts gänget igen.

– Vi kommer att vara med när Kulturskolan har vårkonsert. Det blir en utställning med konst och keramik, säger Lena Persson.

Mycket glädje hos deltagarna i Funkisgruppen. Här är det Sandra Scott-Lindahl som försöker hålla penseln rätt i munnen.
Mycket glädje hos deltagarna i Funkisgruppen. Här är det Sandra Scott-Lindahl som försöker hålla penseln rätt i munnen. Bild: Boel Ferm

Kreativa Spår i Kulturskolan

Ett projekt i Marks kommun som vänder sig till barn och ungdomar som ännu inte upptäckt Kulturskolan.

Hör finns möjlighet att genom drama, bild, form, keramik, sång och musik utforska och utveckla deltagarnas kreativa språk.

Syftet med Kreativa Spår är att bredda målgrupperna för Kulturskolan samt undersöka nya undervisningsformer.

Kulturskolan saknar och vill berikas av unga nyanlända, personer med funktionsvariation och barn och unga från socioekonomiskt svaga grupper.

Projektet stöds av Statens Kulturråd och kommer att pågå fram till juni 2023.

I projektet arbetar en auktoriserad dramapedagog, musiklärare, keramiker och konstnärer. Verksamheten har sin bas i den välutrustade Ateljén under Rydals museum och finns även på Hedboområdet i Skene.

LÄS MER:De får lära sig att göra film– om åtta veckor kan det bli biovisning

LÄS MER:Här är skolans recept för lugn och ro

LÄS MER:Från kemist i Singapore till lugnet i Örby – Mark-Posten möter Linnéa