Varken ny tunnel eller bro vid Kinna resecentrum

Den gamla gångtunneln vid Kinna resecentrum är snart hundra år gammal och börjar bli sliten. Kommunen har planerat för en lösning för framtiden och har fått flera förslag från Trafikverket. Nu väljer kommunstyrelsen att avvakta på grund av kostnaden.

ANNONS

Den befintliga gångtunneln uppfattas som ogästvänlig och otrygg vilket intygas i de enkätundersökningar som har gjorts. Den är inte tillgänglighetsanpassad och hissen har tagits ur bruk på grund av upprepad skadegörelse.

På kommunens initiativ har Trafikverket tagit fram en så kallad funktionsutredning. Mark-Posten har tagit del av en remissversion, så det är fortfarande i ett tidigt skede. Utredningen är inte klar ännu.

Funktionsutredningen innehåller förslag på olika varianter på en ny gångtunnel under järnvägen vid resecentrum, alternativt en gångbro. Ett av alternativen är en bro som sträcker sig över både järnvägen och riksväg 41.

Mellan 32 och 96 miljoner kronor

Det billigaste alternativet, en gångbro över järnvägen, beräknas kosta 32 miljoner kronor. Det dyraste alternativet, en gångbro som går från resecentrum över både järnvägen och riksväg 41 ända fram till McDonalds och OKQ8, beräknas kosta 96 miljoner kronor.

– Det finns med flera alternativ för att se vilket som är det bästa, säger Zakaria Nor vid Trafikverket.

Det är han som ansvarar för den övergripande planeringen och har beställt funktionsutredningen internt inom Trafikverket.

En eventuell ny gångtunnel eller gångbro kommer att gå inom Trafikverkets järnvägsanläggning. I och med att Trafikverket inte tillåter att andra aktörer utför åtgärder inom järnvägsläggningen så kommer Trafikverket behöva ansvara för hela genomförandet med att skapa en ny planskild gångväg över eller under järnvägen. Det gäller även om det är Marks kommun som äger den befintliga gångtunneln och som har tagit initiativ till utredningen.

Trafikverket väntar in kommunens beslut

Om kommunen fastnar för något av förslagen så kommer Trafikverket att fortsätta med projektering och tekniska undersökningar innan det kan bli färdigt för byggstart.

Utredningsarbetet påbörjades i höstas och Trafikverkets utredare har haft en tät kontakt med kommunens tjänstemän.

– Vårt intresse har varit att hitta en säker lösning under eller över järnvägen eftersom den befintliga gångtunneln snart har hundra år på nacken. Den har gjort sitt, säger Elin Berg infrastrukturansvarig vid samhällsbyggnadsförvaltningen.

Hon medverkade under onsdagen när kommunstyrelsens arbetsutskott hade sitt möte och ledamöterna fick ta del av utredningen. Det är en stor investeringskostnad för kommunen att ta ställning till

– Det är bara kommunen som får bekosta det, Trafikverket har ingen nytta av den tunneln. Nu får vi ta ställning till om vi vill gå vidare, säger Elin Berg.

Om kommunen fastnar för något av förslagen och är redo att satsa på att bygga en ny bro eller tunnel så får det läggas in i kommande års budget. Sedan krävs det mer detaljerade undersökningar och projektering innan något kan börja byggas.

Kommunstyrelsen vill avvakta

Gångtunneln byggdes 1927 och den beräknas hålla i 15 till 20 år till innan den tekniska livslängden har passerats. Därför rekommenderar Trafikverket att kommunen ska avvakta och det var också det som kommunstyrelsens arbetsutskott kom fram till vid onsdagens sammanträde.

– Vi ser inte att vi har möjlighet att genomföra detta med tanke på kommunens budget. Däremot ska vi se hur vi kan öka säkerheten i den befintliga tunneln, säger kommunstyrelsens ordförande Ulf Dahlberg (S).

Han nämner att åtgärder som kameraövervakning och bättre belysning skulle kunna öka tryggheten för de som använder gångtunneln.

LÄS MER:Facket informerades inte om bristerna i brandskydd

LÄS MER:Efter turbulensen– nu är nya skolchefen rekryterad

LÄS MER:Västtrafik återlanserar sin sommarbiljett