Shamanen i Sätila hittade sig själv bland andarna

Hos paret Anette Noaksson och Tony Göransson kan du fiska, yoga och få en shamansk healing– för 1 500 kronor.
– Det vi gör hjälper människor, menar Anette Noaksson.

ANNONS

Det är inte omöjligt, kanske rent av troligt, att du sett dem blippa förbi i någon av de lokala Facebook-grupperna. De erbjuder fisketurer för barn, yoga och – det var här Mark-Postens intresse väcktes– shamansk healing.

Paret bakom Karpkirskålkundalini (svårläst, men vi ska reda ut det där snart) heter Anette Noaksson och Tony Göransson. De bor i Sätila och mycket av verksamheten bedrivs i en ombyggd lada alldeles i närheten som de hyr.

– Det är fantastiskt att ha tillgång till det här, speciellt för yogaklasser, säger Anette Noaksson med mjuk och låg stämma.

Akustiken i det oinredda vindsrummet kräver nästan att samtalsvolymen hålls nere. Ena kortsidans fönster vetter mot åkrarna utanför och framför dem står två gongongar, en fäll och några tända ljus.

Sätter sig i skräddarställning

Mitt i rummet, på ytterligare några fällar, slår sig Anette Noaksson och Tony Göransson ner i skräddarställning. En ställning Noaksson ska behålla under hela vårt mer än en timme långa intervju.

Karpkirskålkundalini. Läses det noga går det att urskilja i alla fall två ord som är bekanta.

– Karp står för fisket med fiskeskolor och fiskeguider, det har varit min stora passion i livet, säger Tony Göransson.

Han anordnar fisketurer både för barn och vuxna.

– När man själv var liten och fick följa med någon som var duktig på det och kände passionen. Det känns jättefint att få föra det vidare och ge tillbaka lite, säger han.

Kirskål står för shamanism

Paret är själva veganer och är tydliga med att fiskarna som fångas släpps tillbaka. Även om det möjligen hade varit mer skonsamt att inte fånga dem alls.

– Jo, det där är en diskussion som jag haft med mig själv. Men min passion för det har varit så stark.

Kirskålen står för det hälsosamma, att ta vara på det som växer, frisk mat, och framför allt– shamanismen.

Enligt Svenska akademiens ordlista är en shaman en ”andebesvärjare eller magiker inom shamanismen,” en typ av religiös utövning där andar och naturen ses som viktiga komponenter. En shaman tror sig kunna kommunicera med andar och bota sjukdomar.

– Det är våra eldceremonier när vi tar med människor ut i skogen. Vi tänder eld och har våra shamantrummor och gör våra arbeten som verkligen är nära naturen, säger Anette Noaksson.

Vi återkommer till det men först kundalini. Det är ett begrepp från den hinduistiska mystiken och är dels en yogametodik men representerar enligt åskådningen en gudinna eller en kraft.

– Det är vår djupaste kraft som är kopplad till jorden, säger Anette Noaksson.

Målet är ett högre medvetande

Oftast symboliseras kraften av en orm, ibland med två svansar, ibland bitande sig själv i svansen. Den bor vid svanskotan och med rätt typ av meditation kan man väcka den till liv – enligt de som tror på det.

Målet är den sorts högre medvetande som ibland kallas nirvana.

– Man kan väcka det genom droger så att man får...

Här kastar Anette Noaksson upp händerna som att hon slänger upp något mot taket.

– Energin går upp och man höjer sitt medvetande väldigt snabbt, men då faller man alltid tillbaka.

Tillvägagångssättet med yogan beskriver hon som att man långsamt bygger på lager på lager för att sakta klättra mot det där högre medvetandet. Själv har hon ännu inte nått dit.

Undersköterska och brandman

Båda två har vanliga jobb. Anette Noaksson är undersköterska och Tony Göransson jobbar som fastighetsskötare, brandman och har också börjat jobba på timmar inom vården. Han leder egna yogapass som han kallar för Sega gubbar.

– Jag har spelat fotboll i 35 år och var otroligt slarvig med stretchingen. Jag kunde inte ta på mig strumpor på morgonen och då kände jag att det här är inte hållbart, säger han.

Nu leder han pass för män i hans egen ålder och även om han i likhet med Mark-Postens reporter också måste byta ställning då och då, kunde han enligt egen utsago inte sitta på golvet överhuvudtaget förr.

Shamansk healing för 1 500 kronor

Men vi ska återgå till det shamanska. Ett ämne som ska visa sig känsligt. För 1 500 kronor kan man enligt Karpkirskålkundalinis inlägg på Facebook boka en behandling som ”tar så lång tid som behövs, för att ge dig det bästa helandet.”

– Ett par dagar innan börjar det jobba i mig, säger Anette Noaksson.

Hon ställer frågor om vad klienten önskar hjälp med.

– Sedan går jag in och rensar energierna runtomkring, antingen med trumma, en skallra, rökelse eller så bara blåser jag, säger hon.

Det går inte att på förhand veta hur en behandling kan komma att se ut.

– Det kommer till mig bakifrån, jag bara överlämnar mig. Det kan vara att jag ska sjunga, att personen ska sitta och att jag skallrar eller trummar eller att den ska ligga på massagebänken och tona ljud, säger hon.

Tvivlar du någonsin själv på det här?

Anette Noaksson blir allvarlig. Svaret på min fråga ska komma efter en lång omväg.

Hon berättar att hon känt av det andliga sedan hon var liten och också att hon varit väldigt ensam. Under uppväxten i vad hon kallar en vanlig arbetarfamilj fanns det inte plats för världen bortom den fysiska.

– Jag grät mig till sömns varje kväll för att jag kände mig extremt ensam, jag hade mamma och pappa och mormor men det här var på ett annat plan. Innan jag kunde gå och lägga mig var jag först tvungen att lägga ner alla mina saker för jag hade en känsla för att allting är levande.

Hittade shamanismen sent

Sökandet tog fart under tonåren.

– Jag verkligen törstade efter att lyssna på människor som hade kontakt med den andliga sidan.

Men det var först långt senare hon hittade fram till den riktning hon har idag.

– Jag blev sjuk när jag var runt 40 och jag visste inte ens vad en shaman var. Jag var i den kristna världen och hade åkt runt på olika kloster och var i kontemplation med munkar och nunnor.

Hon berättar hur hon rasade ihop och blev liggande på golvet i sitt sovrum, som hon beskriver det, i flera dagar.

– Jag fick se mig själv som en skeletthög och under de dagarna jag låg där var det som att det slöt upp väsen eller varelser runt mig.

Anette Noaksson blundar samtidigt som tårar tränger fram och tar med sig maskaran ner längs kinderna.

– Det var som att de trummade kött på mitt skelett igen, som att de hjälpte mig att hämta hem mig själv igen.

Hade alltid ryggsäcken packad

Enligt henne var det varelserna, andarna eller vad man nu vill kalla dem, som berättade för Anette Noaksson att hon var shaman.

– ”Du klarar inte att vandra själv längre för då kommer du dö, Anette”, menar hon att budskapet var.

Under en period hade hon alltid ryggsäcken packad eftersom gudinnan när som helst kunde säga till henne att bege sig långt ut i skogen, berättar hon.

– Första gångerna tänkte jag att jag är galen, jag har barn, jag har ansvar för dem. Jag måste jobba för att se till att de har mat och samtidigt har jag den här delen i mig själv.

Tårarna rinner när hon fortsätter.

– Jag tänkte att jag kommer dö här ute i skogen och ingen vet ens att jag är här, är jag helt knäpp i huvudet?

Måste tillbaka till verkligheten

Hon beskriver hur hon upplevde att hon faller ner genom sitt liv och tidigare liv och mötte stora trauman, men att hon alltid blir upphämtad av en kraft. Att hon sedan måste samla sig igen och komma tillbaka till livet, som ensamstående mamma med allt det innebär.

– Jag har många gånger önskat att jag inte vore i det här för att det är för tungt, säger hon.

Tony Göransson har hämtat papper som hon torkar tårarna med. Anette Noaksson samlar sig. Hon säger att hon fått hjälp från dem omkring henne i andevärlden.

– Jag vet inte men det kan hända att det vi gör hjälper människor. Det är så många människor som tackar oss, ’åh, vad den här yogan eller healingen är bra.’ Men det har bannemig inte varit lätt, jag har tvivlat miljarder gånger på mig själv, på min existens, på gud, gudinna, andevärlden, precis allting men det är som att det kommer om och om igen, ’du har en uppgift och det är viktigt.’

Det blir tyst. Anette Noaksson tar en ny bit papper och försöker få ordning på maskaran och anletsdragen.

Varför är det här så känsligt att prata om?

– För att det här är ingenting jag pratar om så ofta. Det är ingen som frågar och om de frågar så kanske jag bara berättar lite.

Har det varit svårt att behålla kontakten med vänner och familj när du valt det här livet?

– Under en period när jag började gå in i det shamanska arbetet behövde vi separeras från varandra och hade inte kontakt på över ett år. De förstod inte och jag kunde inte förklara. Men tack och lov har vi hittat tillbaka.

Hur kombinerar man det här med ett vanligt vardagsliv?

– Det går inte, min familj har lärt sig att när jag börjar pusta och frusta så är det energier som ska ut.

Kommer du någonsin att nå nirvana?

– Jag vet inte, det är säkert långt kvar men jag ska göra allt jag kan för att vara så ren som möjligt och inte bidra till världens lidande.

Vad gör ni en fredagskväll? Blir det chips framför teven?

– Nej, vi ska förbereda fika för yogaklassen imorgon. Jag kollar aldrig på teve, det är helt ointressant för mig nu, säger Anette Noaksson.

– Någon tacofredag blir det inte. Vi går upp klockan fyra och gör våra meditationer så på kvällen är man ganska trött. Pubrunda blir det verkligen inte, den tiden är förbi, säger Tony Göransson.

– Vi lever ett annorlunda liv, säger Anette Noaksson.

LÄS MER:Beslutet: Läkarintyg ger rabatt på badhuset Kaskad

LÄS MER:Experten tipsar: Detta ska du inte göra i en svajig ekonomi

LÄS MER:Markpolitikerna spolar tjänstemännens förslag – renovering av reningsverk skjuts på framtiden