Snösmockan kostar Västtrafik miljonbelopp i förseningsersättning

Förra veckans kraftiga snöfall blir en kostsam historia för Västtrafik. Nästan 15 000 resenärer har ansökt om ersättning till följd av försenade och inställda turer.
– I jämförelse med en vecka utan stor väder- och trafikpåverkan är det jättehögt, säger Malin Linekrans, chef för kundservice på Västtrafik.

ANNONS
|

För vecka nio (27 februari–5 mars) ansökte cirka 1 700 personer om förseningsersättning, vilket kostar Västtrafik nära 170 000 kronor. För veckan därpå, när kraftiga snöfall drog in över Västsverige och skapade stora problem för kollektivtrafiken, ansökte cirka 15 000 resenärer om förseningsersättning. Det innebär en totalkostnad på drygt 1,4 miljoner kronor.

– Det är väldigt högt. Samtidigt är vi tacksamma för det. Vi vill att man ska söka ersättning när det blev som det blev förra veckan, säger Malin Linekrans, chef för kundservice på Västtrafik och tillägger:

– Det är viktigt att resenärerna vet att vi vill betala ut och att vi vill att de hör av sig och reklamerar sin resa om de uppfyller villkoren. Och vi beklagar såklart att det blev så här mycket inställt.

Väntas bli en högre slutsumma

Resenärer som fick sin resa inställd eller försenad förra veckan och som ännu inte ansökt om ersättning kan fortfarande göra det.

Västtrafik har en avsatt budget för förseningsersättning som i år ligger på 18 miljoner kronor. Både januari och februari har legat i linje med budget men mars kan dra över tror Malin Linekrans.

– Vi följer detta väldigt noga och gör en ny prognos varje kvartal och halvår, så först om några veckor kommer vi veta hur första kvartalets utfall blev.

Ersättningen kan dröja

Förseningsersättning kan betalas ut på tre sätt. Via värdekod i To go-appen, kontant ersättning eller värdecheck. 80 procent av resenärerna väljer värdekod, 16 procent kontant utbetalning och 4 procent värdecheck. Vanligtvis betalas ersättningen ut inom ett par dagar men eftersom trycket varit så högt just nu kan utbetalningar dröja lite.

– Vi har prioriterat de här dagarna jättehårt för att kunderna blev väldigt drabbade. Men det är klart att det har kommit in en väldigt stor mängd och vi arbetar så fort vi kan för att alla ska få sin ersättning men lite längre handläggningstid får man räkna med.

LÄS MER:Västtrafik om kritiken: ”Vi har varit förberedda”

LÄS MER:Fullt upp på plåtverkstaden i Kinna efter halkan

LÄS MER:Alexander och Marcus försöker hålla Kinna snöfritt